Monday, May 28, 2012

ပရနိမၼိတ၀သ၀တီၱ

မိမိတို႔အလိုရွိရာကို ကိုယ္တိုင္မဖန္ဆင္းဘဲ အေစအပါးနတ္မ်ား၏ အလိုက္သိစြာ
စိတ္တိုင္းက် ဖန္ဆင္းေပးေသာ ကာမဂုဏ္စည္းစိမ္ခ်မ္းသာကို စံစားၾကေသာ နတ္တို႔၏
စံရာဘံုျဖစ္သည္။

*"၀သ၀တၲိနတ္မင္း"*က အုပ္ခ်ဳပ္သည္။

ဤနတ္ဘံုမွာ ျမတ္စြာဘုရားကိုပင္ အျမဲတမ္း လိုက္လံေႏွာက္ယွက္ေလ့ရွိေသာ
မာရ္နတ္မင္းသည္လည္း သီးသန္႔စံလ်က္ရွိသည္။

ပရနိမၼ္ိတ၀သ၀တၲိ နတ္သက္သည္ ႏွစ္ေပါင္း(၈၀၀၀)ရွိသည္။

လူတို႔၏ ႏွစ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ကုေဋ(၉၂၁)ႏွင့္ ေျခာက္သန္း ရွိ၏။

လူတို႔၏ ႏွစ္(၁၆၀၀)သည္ ပရနိမၼ္ိတ၀သ၀တၲိ နတ္ျပည္၏ တစ္ရက္ျဖစ္သည္။

နိမၼာနရတိ

နိမၼာနရတိနတ္ျပည္သည္ တုသိတာနတ္ဘံု၏အထက္ ယူဇနာ(၄၂၀၀၀)ကြာေသာ ေကာင္းကင္ျပင္တြင္
ယာမာနတ္ျပည္၊ တုသိတာနတ္ျပည္မ်ားနည္္းတူ ပန္းဆိုင္းဆြဲသကဲ့သို႔ တည္ရွိသည္။
ထိုျပည္ရွိနတ္တို႔သည္ ပင္ကိုယ္ရွိၿပီးသား စည္းစိမ္ထက္ အလြန္အကဲ
ခံစားလိုၾကသည့္အခါ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ စိတ္တိုင္းက်ဖန္ဆင္း၍ ေမြ႔ေလ်ာ္ေလ့ရွိေသာ
နတ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ေအာက္နတ္ျပည္ေလးထပ္တိ႔ု၌ အျမဲတမ္းထားေသာ
ကိုယ္ပိုင္ဇနီးေမာင္ႏွံ ရွိၾကသကဲ့သို႔ နိမၼာနရတိနတ္ျပည္၌လည္း အျမဲတမ္း
ဇနီးေမာင္ႏွံမ်ား ရွိၾကသည္။ ထိုနတ္တို႔သည္ အပိုအလြန္ စည္းစိမ္ခံစားလိုမွသာ
မိမိတို႔လိုရာ အဆင္း၊ အသံစသည္တို႔ကို ကိုယ္တိုင္ဖန္ဆင္းၾက၍ ထိုဖန္ဆင္းေသာ
အာ႐ံု၌ပင္ ေမြ႔ေလ်ာ္ေပ်ာ္ပိုက္ ေနတတ္ ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုနတ္တို႔ကို
`နိမၼာနရတိ´နတ္မ်ားဟုေခၚၾကသည္။

(နိမၼာန=လိုရာစည္းစိမ္ကို မိမိဘာသာ ဖန္ဆင္း၍ + ရတိ=ေမြ႔ေလ်ာ္ၾကသည့္
နတ္မ်ား၏ဘံု)

ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္က အရွင္အႏု႐ုဒၶါမေထရ္ျမတ္၏ မိဘုရားေဟာင္း
ျဖစ္ဖူးၾကေသာ မနာပကာယိကာ မည္ေသာ နိမၼာနတိနတ္သမီးတို႔သည္ အရွင္အႏု႐ုဒၶါမေထရ္ထံ
လာၾက၍ အမ်ဳိးမ်ဳိး ဖန္ဆင္းျပၾကသတဲ့။

ထိုနတ္ျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာနတ္မင္းကား* "သုနိမၼိတနတ္မင္းႀကီး"* ျဖစ္သည္။

၀ိသာခါေက်ာင္းအမသည္ နိမၼာနရတိနတ္ျပည္တြင္ သုနိမၼိတနတ္မင္းႀကီး၏
နတ္မိဖုရားျဖစ္ရသည္။

ထိုနတ္တို႔၏သက္တမ္းသည္ သူတို႔၏အေရအတြက္အားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း (၈၀၀၀)ရွည္၍
လူသားတို႔၏ ႏွစ္အေရအတြက္အားျဖင့္ ကုေဋ(၂၃၀)ႏွင့္ ေလးသန္း ရွိ၏။

လူတို႔၏ ႏွစ္(၈၀၀)သည္ နိမၼာနရတိနတ္ျပည္၏ တစ္ရက္ျဖစ္သည္။

တုသိတာ

ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ေသာ စည္းစိမ္က်က္သေရတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုၾက၍
ႏွစ္သက္ရႊင္လန္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေနၾကေသာ နတ္တို႔၏ စံရာဘံု ျဖစ္သည္။
ထိုဘံု၌ျဖစ္ၾကေသာနတ္တို႔သည္ အျမဲမျပတ္ ရႊင္ျမဴးႏွစ္သက္ေပ်ာ္ပါးေနၾကရေသာေၾကာင့္
တုသိတာနတ္ဘံုဟု ေခၚသည္။

သႏၲဳႆိတာနတ္မင္းသည္ အႀကီးအကဲနတ္မင္း ျဖစ္သည္။

ဘုရားအေလာင္းမ်ားသည္ ဤနတ္ဘံု၌ စံေလ့ရွိသည္။

ဗုဒၶဘုရားအေလာင္းသည္ ဘုရားမျဖစ္မီ တဘဝ၌ တုသိတာနတ္ျပည္၌ "ေသတေကတု"မည္ေသာနတ္မင္း
ျဖစ္ေလသည္။ ဘုရားအေလာင္း၏မယ္ေတာ္ စသည့္ သူေတာ္ေကာင္းပုဂၢိဳလ္မ်ား စံရာ
နတ္ျပည္လည္း ျဖစ္သည္။

အနာထပိဏ္သူေဌးသည္ ဤ တုသိတာနတ္ဘံုတြင္နတ္သားျဖစ္ရသည္။

တုသိတာနတ္သက္သည္ ႏွစ္ေပါင္း(၄၀၀၀)ရွိသည္။

လူတို႔၏အေရအတြက္အားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း(၅၇)ကုေဋ ႏွင့္ ေျခာက္သန္းရွိသည္။

လူတို႔၏ ႏွစ္(၄၀၀)သည္ တုသိတာနတ္(၁)ရက္ ျဖစ္သည္။

တာ၀တိ ံသာ

မာဃလုလင္ အမွဴးရွိေသာ အတူတကြ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳေဖာ္ျပဳဖက္ ျဖစ္ေသာ (၃၃)
ေယာက္ေသာ သူတို႔၏ေနရာျဖစ္ေသာ ဘံုကို တာဝတိ ံသာနတ္ဘံုဟု ေခၚသည္။

တာဝတိ ံသာနတ္ျပည္သည္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္ထိပ္၌ တည္ေသာေၾကာင့္ စတုမဟာရာဇ္ႏွင့္ ယူဇနာ
၄၂,၀၀၀ ကြာေဝးသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

တာဝတိ ံသာနတ္ျပည္၏ တည္ေနပံုမွာ ယူဇနာတစ္ေသာင္း က်ယ္ျပန္႔သည္။

ထိုနတ္ျပည္၌ တံခါးေပါင္း တစ္ေထာင္ရွိ၍ အေရွ႕တံခါးႏွင့္ အေနာက္တံခါး၊ ေတာင္ႏွင့္
ေျမာက္တံခါးတို႔သည္ ယူဇနာတစ္ေသာင္း ကြာေဝးသည္။

နတ္ျပည္၏အလယ္တြင္ ရတနာခုႏွစ္ပါးႏွင့္ စီခ်ယ္ထားေသာ ယူဇနာတစ္ေထာင္ ျမင့္ေသာ *
ေဝဇယႏၲာျပာႆဒ္ႀကီး* တစ္ခုရွိသည္။ ထို ျပာႆဒ္ႀကီးကို ယူဇနာသံုးရာ ျမင့္ေသာ
ထီးတံခြန္တို႔ျဖင့္ ဝိုင္းရံထားလ်က္ ရွိေလသည္။

ထို႔ျပင္ ယူဇနာငါးဆယ္က်ယ္ေသာ *နႏၵာေရကန္*ႏွင့္ နတ္သစ္ပင္၊ ပန္းပင္တို႔ျဖင့္
ေဝဆာေသာ ယူဇနာေျခာက္ဆယ္ရွိေသာ* စိတၱလတာဥယ်ာဥ္*၊ *နႏၵဝန္ဥယ်ာဥ္*၊ *မိႆကဥယ်ာဥ္*၊
*ဖာ႐ုသကဥယ်ာဥ္* တုိ႔သည္လည္း သာယာၾကည္ႏူးဖြယ္ ရွိသည္။

ထို႔အျပင္ တာဝတိ ံသာနတ္ျပည္တြင္ ပင္လယ္ကသစ္ပင္ဟူ၍ ရွိပါသည္။ ပင္လယ္ကသစ္ပင္မွာ
အဝန္း ယူဇနာသံုးရာ၊ လံုးပတ္ တစ္ဆယ့္ငါးယူဇနာ၊ အျမင့္
ယူဇနာတစ္ရာရွိသည္။ထိုအပင္ရင္း၌ ယူဇနာအားျဖင့္ အလ်ားေျခာက္ဆယ္၊ အနံငါးဆယ္၊ ထု
တစ္ဆယ့္ငါးယူဇနာရွိေသာ* ပ႑ကမၺလာ ျမေက်ာက္ဖ်ာ* တည္ရွိသည္။ ပ႑ကမၺလာ ျမေက်ာက္ဖ်ာ
သည္ လယ္ေခါင္ရမ္းပြင့္ အေရာင္အေသြးကဲ့သို႔ နီေတြးေသာအေရာင္ အဆင္းရွိသည္။ ၎သည္
အလြန္ႏူးညံ့ေသာ ကမၺလာျဖစ္၍ သိၾကားမင္းထိုင္လွ်င္ ကိုယ္တစ္ဝက္ျမဳပ္၍ ထလွ်င္ျပန္၍
ျပည့္ျမဲျပည့္ေသာ ကမၺလာ ျဖစ္ပါသည္။

တာဝတိ ံသာ၌ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳရန္* စူဠာမဏိေစတီေတာ္* ရွိပါသည္။
ထိုေစတီေတာ္သည္ယူဇနာတစ္ရာျမင့္ေသာ ျမသားေစတီေတာ္ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဆံေတာ္၊
မကုိဋ္ေတာ္သာမက လက္ယာအထက္စြယ္ေတာ္ပါ ကိန္းဝပ္တည္ရွိေပသည္။

*သုဓမၼာ* အမည္ရွိ နတ္သဘင္ ဓမၼာ႐ံုႀကီးလည္း ရွိသည္။

တာဝတိ ံသာမွ အထက္ယာမာ စေသာနတ္ျပည္မ်ား၌ကား အာကာသ႒ (ဝါ) "အာကသဇိုဝ္း" နတ္မ်ားသာ
ရွိၾကသည္။ဤဘံုတြင္ သိၾကားမင္းႏွင့္ ပဇာပတိ၊ ဝ႐ုဏ ဤသာန စေသာ (၃၃)ပါးေသာ
နတ္မင္းႀကီးတို႔ စံေနၾကသည္။ တာဝတိ ံသာနတ္သက္သည္ အႏွစ္(၁၀၀၀)ျဖစ္သည္။

လူတို႔၏ ႏွစ္အေရအတြက္ သံုးကုေဋေျခာက္သန္းရွိသည္။

လူတို႔၏ ႏွစ္(၁၀၀)သည္ တာ၀တိ ံသာနတ္၌ (၁)ရက္ ျဖစ္သည္။

ယာမာ

ဆင္းရဲဒုကၡမွ ကင္းၾကေသာ နတ္ခ်မ္းသာမ်ား ေနရာဘံုျဖစ္သည္။ တာ၀တိ ံသာ၌
သိၾကားမင္းရွိသကဲ့သို႔ ယာမာဘံုတြင္လည္း `သုယာမနတ္မင္း´
အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ယင္းနတ္မင္းသည္ သိၾကားမင္းရာထူးကိုလည္းရသည္။

ယာမာနတ္သက္သည္ သူတို႔၏အေရအတြက္အားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း(၂၀၀၀)ရွိသည္။

လူတို႔၏အေရအတြက္အားျဖင့္ (၁၄)ကုေဋ(၄)သန္းရွိသည္။

လူတို႔၏ ႏွစ္(၂၀၀)သည္ ယာမာနတ္ျပည္၌ (၁)ရက္ ျဖစ္သည္။

စတုမဟာရာဇ္

စတုမဟာရာဇ္

ဓတရ႒၊ ၀ိ႐ူဠက၊ ၀ိ႐ူပကၡ၊ ကုေ၀ရ ဟူေသာနတ္မင္းႀကီးေလးပါးကို ပါဠိလို *`စတုမဟာရာဇ´*ဟုေခၚ၏။

(စတု=ေလးေယာက္ေသာ+ မဟာရာဇ= နတ္မင္းႀကီး)

ထို နတ္မင္းႀကီးေလးပါးကို ဆည္းကပ္ခစားရသည့္ လက္ေအာက္ခံနတ္တို႔မွာ *
`စတုမဟာရာဇိက´* ဟုေခၚသည္။ နတ္မင္းႀကီးေလးပါး ႏွင့္ စတုမဟာရာဇိကနတ္တို႔၏
ေနရာဘံုကို ပါဠိလို စာတုမဟာရာဇိကာ ျမန္မာလို စာတုမဟာရာဇ္ဘံု (သို႔မဟုတ္)
စာတုမဟာရာဇ္နတ္ျပည္ဟု ေခၚဆိုသည္။

ဤဘံု၌-

   - ဓတရ႒ နတ္မင္း
   - ဝိ႐ူဠက နတ္မင္း
   - ဝိ႐ူပကၡ နတ္မင္း
   - ကုေဝရ နတ္မင္း ဟူ၍ နတ္မင္းႀကီးေလးပါး အုပ္စိုးသည္။

ဓတရ႒နတ္မင္းႀကီးသည္ ျမင့္မိ္ုရ္ေတာင္၏ အလယ္ခုလတ္ အေရွ႕ဘက္နံပါး၌ တည္လ်က္
ဂႏၶဗၺနတ္တို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္သည္။

၀ိ႐ူဠကနတ္မင္းႀကီးသည္ ျမင့္မိ္ုရ္ေတာင္၏ ေတာင္ဘက္နံပါး၌ တည္လ်က္ ကုမ
ၻဏ္နတ္တို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္သည္။

၀ိ႐ူပကၡနတ္မင္းႀကီးသည္ ျမင့္မိ္ုရ္ေတာင္၏ အေနာက္ဘက္နံပါး၌ တည္လ်က္
နတ္နဂါးတို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္သည္။

ကုေ၀ရနတ္မင္းႀကီးသည္ ျမင့္မိ္ုရ္ေတာင္၏ ေျမာက္ဘက္ နံပါး၌ တည္လ်က္
နတ္ဘီလူးတို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္သည္။

စတုမဟာရာဇ္နတ္သားမ်ားေနထိုင္ရာဘံုသည္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္၏ အလယ္ခန္႔
(ယုဂႏၶိဳရ္ေတာင္ထိပ္ႏွင့္ ညီမွ်ေသာေနရာ) မွစ၍ ေအာက္တစ္ေလွ်ာက္၌ တည္ရွိသည္။

ဗိမၺိသာရဘုရင္သည္ စတုမဟာရာဇ္ဘံုတြင္ ေ၀ႆ၀ဏ္နတ္မင္းႀကီး၏ အျခံအရံ ဇန၀သဘ
နတ္စစ္သူႀကီးျဖစ္သည္။

စတုမဟာရာဇ္နတ္မ်ား၏ သက္တမ္းမွာ သူတို႔၏အေရအတြက္အားျဖင့္ ႏွစ္(၅၀၀)ရွိ၏။

လူတို႔၏ႏွစ္အေရအတြက္ အရ အႏွစ္(၉)သန္းျဖစ္သည္။

လူတို႔၏ ႏွစ္ေပါင္း(၅၀)သည္ စတုမဟာရာဇ္နတ္သက္ (၁)ရက္ ျဖစ္သည္။

နတ္ဘံု ေျခာက္ဘံု

နတ္ဘံု ေျခာက္ဘံု 
နတ္ နတ္ဟူသည္ ျမန္မာစကား"နာထ"ဟူေသာ ပါဠိမွ ဆင္းသက္လာသည္ ဟု
ေဝါဟာရလိနတၱဒီပနီက်မ္းက ဖြင့္ဆိုထားသည္။

နာထ၏ အနက္အဓိပၸါယ္မွာ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္သည္။ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာအက်ဳိးတို႔အတြက္
လူသားတို႔ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ "နာထ"၊"နာတ္"၊"နတ္"ဟု ေခၚဆိုေနၾကသည္။ နတ္ကို
ပါဠိဘာသာအားျဖင့္ "ေဒဝ"ဟု၍၎၊ "ေဒဝတာ"ဟု၍၎ ေခၚေဝၚသံုးစြဲခဲ့သည္။ ပ႒ာန္းမူလ
ဋီကာက်မ္း ဝိသုဒၶိမဂ္ မဟာဋီကာက်မ္းတို႔၌-

   - လူသားတို႔အား ရာထူးဌာနႏ ၱရ စေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာကို ေပးတတ္သူ၊
   - လူသားတို႔ ပူေဇာ္သကၠာရကို ခံယူထိုက္သူ၊
   - အက်ဳိးတရားျပ၍ ၫႊန္ၾကားဆံုးမတတ္သူ၊
   - ပ်က္စီးျခင္း ေဘးဒုကၡအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔မွ လြတ္ကင္းသူတို႔က ငါတို႔ ကိုးကြယ္ရာ
   ျဖစ္ေပသည္ဟု ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ ခ်ီးမြမ္းအပ္သူတို႔ ျဖစ္သည္ဟု ဖြင့္ဆိုျပထားပါသည္။
  

နတ္ျပည္ ေျခာက္ထပ္
  
   1. စတုမဟာရာဇ္

   2. တာ၀တိ ံသာ
   3. ယာမာ
   4. တုသိတာ
   5. နိမၼာနရတိ
   6. ပရနိမၼိတ၀သ၀တီၱ

စတုမဟာရာဇ္ သည္ ေအာက္ဆံုးျဖစ္၍ ပရနိမၼိတ၀သ၀တီၱ သည္ အထက္ျဖစ္သည္။

ျဗဟၼာဘံု ႏွစ္ဆယ္

 ျဗဟၼာဘံု  ျမင့္ျမတ္ေသာ ဈ ာန္ စသည့္ ဂုဏ္တို႔ျဖင့္ ႀကီးပြားၾကသူမ်ားကို "ျဗဟၼာ" ဟုေခၚသည္။


ကာမဂုဏ္၀တၱဳ မြဲႏိုင္သမွ်မြဲမွသာ ဈ ာန္စသည့္တရားမ်ား ႂကြယ္ဝၿပီး
ႀကီးပြားၾကကုန္သည္။ ျဗဟၼာဘံု(၂၀)တြင္


   - ႐ူပျဗဟၼာဘံု(၁၆)ဘံု၊
   - အ႐ူပျဗဟၼာဘံု(၄)ဘံု ရွိသည္။


႐ူပျဗဟၼာ ဘံု  ျဗဟၼာပါရိသဇၨာဘံုမွ အကနိ႒အထိ (၁၆)ဘံုကို ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆-ဘံုဟု
ေခၚသည္။ ၎တို႔အနက္ အသညသတ္ဘံုတြင္ ႐ုပ္တရား သက္သက္သာ ရွိသည္။


က်န္(၁၅)ဘံု မွာ ႐ုပ္တရား နာမ္တရား ၂ပါးလံုး ရွိၾကသည္။ ဤ႐ူပျဗဟၼာဘံုမ်ားသည္
နတ္ျပည္ထက္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားၾကသည္။ ေယာကၤ်ား မိန္းမ(ဖိုမ) အဂၤါမ်ားမရွိေပ။
သို႔ေသာ္ ပံုသ႑ာန္မွာ ေယာကၤ်ားပံု ျဖစ္သည္။ ျဗဟၼာမ်ား ေနထိုင္ပံုမွာ
ေယာကီႀကီးမ်ားေနထိုင္ပံုကဲ့သို႔ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္လွသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ ေမတၱာ၊
က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ ဟူေသာျဗဟၼဝိဟာရတရားေလးပါးကို ပြားမ်ားေနၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ကား
ဈ ာန္သမာပတ္ ဝင္စားလ်က္ ခ်မ္းသာေအးျမစြာ ေနထိုင္ၾကသည္။


   1. ျဗဟၼာပါရိသဇၨာဘံု
   2. ျဗဟၼပုေရာဟိတာဘံု
   3. မဟာျဗဟၼာဘံု
   4. ပရိတၱာဘာဘံု
   5. အပၸမာဏာဘာဘံု
   6. အာဘႆရာဘံု
   7. ပရိတၱာသုဘာဘံု
   8. အပၸမာဏာသုဘာဘံု
   9. သုဘကိဏွာဘံု
   10. ေဝဟပၹိဳလ္ဘံု
   11. အသညသတ္ဘံု
   12. အဝိဟာဘံု
   13. အတပၸါဘံု
   14. သုဒႆာဘံု
   15. သုဒႆီဘံု
   16. အကနိ႒ဘံု


အ႐ူပျဗဟၼာ ဘံု  ႐ူပျဗဟၼာ (၁၆)ဘံုအထက္တြင္ အ႐ူပျဗဟၼာ (၄)ဘံု ရွိသည္။
ဘံုဆိုေသာ္လည္း တကယ့္ဘံုဗိမာန္ ရွိသည္မဟုတ္။ အာကာသ နဥၥာယတနဝိပါတ္


စိတ္ေစတသိက္ျဖင့္ ပဋိသေႏၶတည္ေနလ်က္ အဆက္ဆက္ျဖစ္ပြားေသာ နာမ္ခႏၶာအစဥ္၏ ျဖစ္တည္ရာ
ေကာင္းကင္အျပင္ကို


   1. အာကာသာနဥၥာယတနဘံု
   2. ၀ိညာဏဥစၥာယတနဘံု
   3. အာကိဥၥာညာယတနဘံု
   4. ေနဝသညာနာသညာယတနဘံု ဟုေခၚသည္။

အသူရကာယ္

  နတ္မ်ားကဲ့သို႔ ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာကို ေပ်ာ္ရႊင္စြာမခံစားရေသာ
သတၱ၀ါမ်ားျဖစ္ၾကသည္။

ဘံုသီးျခားမရွိေခ်၊ ၎တို႔ေနေသာအရပ္ကိုသာ အသူရကာယ္ဘံု ဟုၾကသည္။ အသူရာမ်ားသည္
ၿပိတၱာမ်ဳိးပင္ျဖစ္သည္။ သမုဒၵရာ၊ ျမစ္ကမ္းမ်ားတြင္ ေနတတ္၍
အလြန္ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ အသူရာမ်ားသည္ ဘုရားႏွစ္ဆူ၊ သံုးဆူ
ပြင့္သည့္တိုင္ တစ္ႀကိမ္မွ် မစားမေသာက္ၾကရေပ။

အတြင္း (၃၇)မင္း၊ အျပင္ (၃၇)မင္းနတ္မ်ား

အတြင္းမင္းနတ္မ်ားမွာ ပါေထယ်ဝဂ္ အာဋာနာဋိယသုတ္ပါဠိေတာ္၌ ပါရွိေသာ ၃၇-မင္းနတ္မ်ား ျဖစ္သည္။


   1. ဣႏၵနတ္
   2. ေသာမနတ္
   3. ဝ႐ုဏနတ္
   4. ဘာရဒြါဇနတ္
   5. ပဇာပတိနတ္
   6. စႏၵနတ္
   7. ကာမေသ႒နတ္
   8. ကိႏၷဳဃ႑ဳနတ္
   9. နိဃ႑ဳနတ္
   10. ပနာဒယကၡေသနာပတိနတ္
   11. ၾသပမညယကၡေသနာပတိနတ္
   12. ေဒဝသုတယကၡေသနာပတိနတ္
   13. စိတၱေသနယကၡေသနာပတိနတ္
   14. နေဠာရာဇယကၡေသနာပတိနတ္
   15. ဇေနသဘယကၡေသနာပတိနတ္
   16. သာတာဂိရိယကၡေသနာပတိနတ္
   17. ေဟမဝတယကၡေသနာပတိနတ္
   18. ပုဏၰယကၡေသနာပတိနတ္
   19. ကရတိယယကၡေသနာပတိနတ္
   20. သီဝကယကၡေသနာပတိနတ္
   21. ပုစလိႏၵယကၡေသနာပတိနတ္
   22. ေဝသာမိတၱယကၡေသနာပတိနတ္
   23. ယုဂႏၶရယကၡေသနာပတိနတ္
   24. ေဂါပါလယကၡေသနာပတိနတ္
   25. သုပၸေရာဓယကၡေသနာပတိနတ္
   26. ဟိရိယကၡေသနာပတိနတ္
   27. ေနတၱိယကၡေသနာပတိနတ္
   28. မႏၵိယယကၡေသနာပတိနတ္
   29. ပၪၥလစ႑ယကၡေသနာပတိနတ္
   30. အာဠာဝကယကၡေသနာပတိနတ္
   31. ပဇၨဳႏၷယကၡေသနာပတိနတ္
   32. သုမနယကၡေသနာပတိနတ္
   33. သုမုဒယကၡေသနာပတိနတ္
   34. ဒဝိမုခယကၡေသနာပတိနတ္
   35. မဏိယကၡေသနာပတိနတ္
   36. မာဏိဓရယကၡေသနာပတိနတ္
   37. ေသရိသကယကၡေသနာပတိနတ္။


အျပင္ ၃၇ မင္းနတ္မ်ားမွာ-
 
   1. သိၾကားနတ္
   2. မဟာဂီရိနတ္
   3. ႏွမေတာ္ေတာင္ႀကီးရွင္နတ္
   4. ေရႊနေပနတ္
   5. သံုးပန္လွနတ္
   6. ေတာင္ငူရွင္မင္းေခါင္နတ္
   7. မင္းတရားနတ္
   8. သံေတာ္ခံနတ္
   9. ေရႊေနာ္ရထာနတ္
   10. ဝေအာင္စြာမႀကီးနတ္
   11. ငါးစီးရွင္နတ္
   12. ေအာင္ပင္လယ္ဆင္ျဖဴရွင္နတ္
   13. ေတာင္မႀကီးနတ္
   14. ေျမာက္မင္းရွင္ျဖဴနတ္
   15. ရွင္ေတာ္နတ္
   16. ေညာင္ခ်င္းနတ္
   17. တပင္ေရႊထီးနတ္
   18. မင္းရဲေအာင္ထင္နတ္
   19. ေရႊစစ္သင္နတ္
   20. ဝမယ္ေတာ္ေရႊစကားနတ္
   21. ေမာင္းဖိုးတူနတ္
   22. ယြန္းဘုရင္နတ္
   23. ေမာင္မင္းျဖဴနတ္
   24. မႏၱေလးဘိုးေတာ္နတ္
   25. ေရႊဖ်ဥ္းႀကီးနတ္
   26. ေရႊဖ်ဥ္းငယ္နတ္
   27. ဒါန္းေမာင္ရွင္နတ္
   28. ထီးျဖဴေဆာင္းနတ္
   29. ထီးျဖဴေဆာင္းမယ္ေတာ္နတ္
   30. ဝပရိမၼရွင္မင္းေခါင္နတ္
   31. မင္းစည္သူနတ္
   32. မင္းေက်ာ္စြာနတ္
   33. ေျမာက္ဘက္ရွင္မနတ္
   34. အေနာက္မိဖုရားနတ္
   35. ရွင္ကုန္းနတ္
   36. ရွင္ကြနတ္
   37. ရွင္နဲမိနတ္။

ၿပိတၱာ



"ၿပိတၱာ" ဟူေသာစကားရပ္သည္ "ေပတၱိ" ဟူေသာ ပါဠိမွဆင္းသက္၍ ၿပိတၱာဟု
ျမန္မာေ၀ါဟာရအားျဖင့္ ေခၚစမွတ္ျပဳၾကသည္။
   *သုခေတာ ပကေ႒နဣတာ ဂတာတိေပတာ* ခ်မ္းသာသုခအေပါင္းမွ ေ၀းကြာေသာသတၱ၀ါမ်ားကို
"ၿပိတၱာ" ဟုေခၚသည္။

၎တို႔အတြက္ သီးျခားဘံု မရွိေခ်။ ၿပိတၱာမ်ားသည္ လူ႔ျပည္ေလာကအတြင္းမွာပင္
ေတာေတာင္၊ ျမစ္ေခ်ာင္း၊ ေတာင္ေစာင္း၊ လႈိဏ္ဂူ၊ သုႆန္ စေသာအရပ္မ်ားကို မွီခို၍
ဆင္းရဲစြာ ခံစားေနရေလသည့္ သတၱ၀ါတစ္မ်ဳိးျဖစ္ေလသည္။ ဤ"ၿပိတၱာ"မ်ားတြင္ တေစၦ ၊
သရဲ၊ မွင္စာ၊ သဘက္၊ ဘီလူးစသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးေပါင္းမ်ားစြာရွိသည္။
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မစားရ မေသာက္ရေခ်။ အခ်ဳိ႕မွာ လူတို႔၏ ထမင္းလံုး၊ ဟင္းသိုး၊
သလိပ္၊ ခၽြဲ၊ တံေတြး၊ မစင္၊ အရိအရြဲ စသည္တို႔ကိုသာ စားေသာက္ၾကရသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ
ငရဲသားမ်ား ကဲ့သို႔ပင္ လြန္စြာဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ၾကသည္။ မိမိျပဳခဲ့ေသာ
မေကာင္းမႈျဖင့္ တမင္းငတ္ျခင္း၊ ေရမြတ္သိပ္ျခင္း စေသာ ဆင္းရဲကို ခံစားလွ်က္
ႏွစ္ေပါင္းရာေထာင္ သိန္းသန္းမက ဘုရားတစ္ဆူႏွင့္ တစ္ဆူအၾကားေသာ္လည္း
မကၽြတ္မလြတ္ႏိုင္ဘဲေနၾကရသည္။ ထိုမွ်ေလာက္ေသာ ကာလပတ္လံုး ထမင္းတစ္လံုး
ေရတစ္ေပါက္မွ် မစားမေသာက္ရဘဲ မိမိျပဳခဲ့ေသာ အကုသိုလ္ ကံ မကုန္ေသး ေသာေၾကာင့္
ေသဆံုးျခင္းမရွိဘဲ အသားအေသြးမရွိ အေရ အေၾကာ အ႐ိုးမ်ားသာရွိၿပီးလွ်င္
အလြန္ဆိုးရြားေသာ အဆင္းျဖင့္ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔ဖြယ္ရာ ႐ုပ္အဆင္းျဖင့္
တည္ရွိေလသည္။ ၿပိတၱာမ်ဳိးမ်ားစြာထဲမွ ၿပိတၱာေလးမ်ဳိးကို ေဖၚျပလိုသည္။

   1. ပရဒတၱဴပဇိ၀ိက ၿပိတၱာ
   2. ခုပၸိပါသိက ၿပိတၱာ
   3. နိဇၥ်မတဏွိက ၿပိတၱာ
   4. ကာလကဥၥိက ၿပိတၱာ

   (၁) သူတစ္ပါးတို႔ ေပးအပ္ေသာ အ၀တ္အစားစသည္ကို မွီ၍ အသက္ရွင္တတ္ေသာ
ၿပိတၱာမ်ဳိးသည္ ပရဒတၱဴပဇိ၀ိက ၿပိတၱာမ်ဳိး

ျဖစ္သည္။
   (၂) ထမင္းငတ္ျခင္း၊ ေရမြတ္သိပ္ျခင္း စသည္ျဖင့္ အျမဲအႏွိပ္စက္ခံေနရေသာ
ၿပိတၱာမ်ဳိးသည္ ခုပၸိပါသိက ၿပိတၱာမ်ဳိးျဖစ္သည္။ (၃) ခံတြင္းမွ အျမဲမျပတ္
မီးတဟုန္းဟုန္းေတာက္ေလာင္မႈဒုကၡျဖင့္ ပူပန္ျခင္းျပင္းစြာ ခံစားေနရေသာအခါ၀ယ္
ေရငတ္မြတ္ျခင္း

ျဖစ္၍ စားေသာက္လိုေသာ အာသာတဏွာရွိေသာ ၿပိတၱာမ်ဳိးသည္ နိဇၥ်မတဏွိက
ၿပိတၱာမ်ဳိးျဖစ္သည္။
   (၄) သံုးဂါ၀ုတ္မွ်ေလာက္ေသာ ခႏၶာကိုယ္အတၱေဘာႀကီးရွိလ်က္ အားနည္းေသာ
အသားအေသြးရွိသျဖင့္ သစ္ရြက္ေျခာက္ကဲ့သို႔

အ႐ိုးက်ဲက်ဲရွိလ်က္ ပုဇြန္မ်က္စိကဲ့သို႔ ထြက္ေသာမ်က္စိရွိေသာ ၿပိတၱာမ်ဳိးသည္
ကာလကဥၥိက ၿပိတၱာမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ထိုၿပိတၱာမ်ဳိးသည္ ဦးေခါင္းထိပ္အလယ္၌
အပ္နဖားေပါက္ေလာက္မွ်ေသာ ပါးစပ္ေပါက္ငယ္ရွိသည္။ ထိုပါးစပ္ေပါက္ျဖင့္
သံုးဂါ၀ုတ္ရွိေသာ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကို ၀လင္ေအာင္ မစားႏိုင္ပါေပ။
လူ႔ျပည္ေလာကတြင္ျဖစ္ရစဥ္ ျငဴစူ၀န္တိုျခင္းမ်ား၍ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း
လွဴဒါန္းေပးကမ္းျခင္းမရွိ၊ သူတပါး ေပးကမ္း လွဴဒါန္းသည္ကိုလည္း တားျမစ္၍
အႏၱရာယ္ျပဳတတ္သူမ်ားသည္ ၿပိတၱာဘ၀သို႔ ေရာက္တတ္ၾကေပသည္။

သူရႆတီကိုးကြယ္မႈ

ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အခ်ိဳ႔၏ဘုရားစင္တြင္လည္းေကာင္း၊ ဘုရားရင္ျပင္ အခ်ိဳ႔ေပၚ
တြင္လည္းေကာင္း၊ ယခုအခါေရာက္ရွိေနေသာ သူရႆတီမွာ စင္စစ္အားျဖင္႔ ျဗာဟၼဏဟိႏၵဴ
တို႔လက္ခံထားေသာနတ္သမီးတစ္ပါးသာလွ်င္ျဖစ္သည္။
သူရႆတီဟူေသာအမည္မွာ သကၠတဘာသာ စကားသရသြတိကိုပါ႒ိမွျပန္ကာ ျမန္မာ
အသံျဖင္႔ေခၚေ၀ၚထားေသာ အမည္းျဖစ္သည္။
သကၠတပုဒ္သရကို သရသ္ႏွင္႔၀တိဟူ၍ ပုဒ္ခြဲႏိုင္သည္။ အခ်ိဳ႔ ပညာရွင္တို႔က သရသ္၌
"သ"သည္အတူတကြျဖစ္ျခင္း၊ "ရသ္"သည္ ေရဟူေသာအနက္ ခ်ိဳျမိန္ျခင္းဟူေသာ အနက္ျဖစ္သည္။
"၀တိ"မွာရွိသည္။ ပိုင္ဆိုင္သူဟူေသာအနက္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သရသြတိ ကို
"ေရႏွင္႔အတူတကြရွိေသာ"နတ္သမီး၊ ခ်ိဳသာစြာေျပာဆိုေလ႔ရွိေသာ နတ္သမီးဟု
မွတ္ဖြယ္ရွိသည္။
သရသြတိသည္ ယခုေခတ္ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္ရွိ ဆရဆြတိျမစ္ကို ေစာင္႔ေသာနတ္ျဖစ္ သည္ဟု
အခ်ိဳ႔ကယူဆၾကသည္။ ေ႐ွးဦးကျမစ္ေစာင္႔နတ္ ျဖစ္ခဲ႔သည္႔ သရသြတိ ေ၀ဒေခတ္ ၌
ဖန္ဆင္းရွင္ ဣႆရ၏သမီေတာ္ ျဖစ္ခဲ႔သည္ဟုယူဆခဲ႔ၾကသည္။ ေ၀ဒေခတ္ေႏွာင္း
ျဗဟၼဏက်မ္းစာမ်ား ထြန္းကားခ်ိန္တြင္ ဣႆရကို ျဗဟၼာအျဖစ္
ေျပာင္းလဲသံုးႏႈန္းလာခဲ႔ၾက သည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ သရသြတိသည္ ဖန္ဆင္းရွင္ ျဗဟၼာ၏
ၾကင္ယာေတာ္နတ္သမီး တစ္ပါး ျဖစ္သည္ဟု ခံယူလာၾကသည္။ စာေပပညာႏွင္႔
ႏႈတ္မႈပညာမ်ားကို ေစာင္႔ေ႐ွာက္သည္ဟု လည္းယံုၾကည္ခဲ႔ၾကသည္။
ျမန္မာတို႔၏ ကိုးကြယ္မႈတြင္ကား၊ သူရႆတီသည္ တႏၲရ၀ါဒီ မဟာယာနဂိုဏ္းသား တို႔မွ
တစ္ဆင္႔ ပုဂံေခတ္ကတည္းက ေနရာရလာခဲ႔ေသာ နတ္သမီးျဖစ္သည္။ပုဂံေခတ္အေနာ္ရ ထာ
လက္ထပ္၌ ေ႐ႊစည္းခံုဘုရား တံတိုင္းအတြင္းတြင္ နတ္႐ုပ္အခ်ိဳ႔ထားရွိသည္။ ထိုေခတ္
လူတို႔ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ေသာ နတ္မ်ားသည္ ဗုဒၼျမတ္စြာကို
႐ိုက်ိဳးရွိခိုးသူမ်ားျဖစ္သည္။ ေစာင္႔ေရွာက္ရသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟူေသာ
အဓိပၸာယ္ေပါက္ေအာင္ အေနာ္ရထာကၾကံေဆာင္ခဲ႔ ျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ေ႐ႊစည္းခံုဘုရား၏တံတုိင္းအတြင္း ထားေသာနတ္႐ုပ္(၃၇)ခု အနက္
သူရႆတီသည္အမွတ္စဥ္(၉)တြင္ပါ၀င္သည္။ နတ္၀တ္တန္ဆာဆင္ကာ ဟသၤာငွက္ေပၚတြင္ ထိုင္၍
လက္ႏွစ္ဘက္၌ ၾကာပန္းကိုကိုင္ေနဟန္ ျဖင္႔သူရႆတီကိုထုလုပ္ထားသည္။ ဟသၤာ ငွက္သည္
ေရတြင္က်က္စားေသာငွက္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင္႔ ေရကိုပိုင္သူျမစ္ေစာင္႔နတ္၊ သူရႆတီ
၏စီးေတာ္ယာဥ္ အျဖစ္သတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္ဟန္ တူသည္။
ျဗဟၼာ၏ၾကင္ယာေတာ္ သူရသြတိကို ျမန္မာတို႔က သူရႆတီဟုအသံထြက္ေျပာင္းလဲ ေခၚေ၀ၚကာ
ပိဋကတ္သံုးပံု ေစာင္႔နတ္သမီးဟုယူဆကိုးကြယ္ၾကသည္။ သူရႆတီသည္ အတတ္ပညာက်က္သေရမဂၤလာ
တုိ႔ကိုေပးႏိုင္သည္ဟုယံုၾကည္ၾကသည္။ သူရႆတီဂါထာ၊ သူရႆတီ မႏၲန္၊ သူရႆတီအင္း၊
သူရႆတီေမွာ္စသည္ျဖင္႔ အစီအရင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳလုပ္ ေဆာင္႐ြက္ၾကသည္။
(ျမန္မာစြယ္စံုက်မ္း အတြဲ (၁၃)စာ-၁၆၈-၁၆၉)။ ဤတြင္ သူရႆတီ ကိုေလာကီအတတ္မ်ား
အတြက္သာအသံုးျပဳေၾကာင္း သတိျပဳသင္႔ေပသည္။
ဗုဒၶဘာသာတႏၲရ၀ါဒီ တို႔သည္ျဗဟၼဏတို႔၏ ဘုရားအဆူဆူ၀ါဒကို သေဘာက်ကာ၊ မဟာယာန
ဗုဒၶဘာသာအတြင္းသို႔ဘုရားအဆူဆူ၊ ဘုရားေလာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကို သြတ္သြင္းခဲ႔ၾက သည္။
အလားတူပင္ ျဗာဟၼဏ၀ါဒတစ္ျဖစ္လဲ ဟိႏၵဴဘာသာကလက္ခံထားသည္႔ နတ္ဘုရား တို႔၏ၾကင္ယာေတာ္
နတ္ဘုရားမ(နတ္သမီး)မ်ားကို ကိုးကြယ္မႈကိုလည္းမဟာယာန ဗုဒၶဘာ သာတြင္ ပံုတူကူးခ်ကာ
တာရာေဒ၀ီ၊ မဟာေဒ၀ီ၊ ပရ၀တီ၊ စသည္ျဖင္႔နတ္ဘုရားမ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကိုဖန္တီးလက္ခံ
ခဲ႔ၾကသည္။
ျမန္မာတႏၲရ၀ါဒီတို႔ကား၊ အိႏၵိယတႏၲရ၀ါဒီ တို႔ထက္ပင္လက္သြက္ကာျဗဟၼာ၏ၾကင္ ယာေတာ္
သူရသြတိကို သူရႆတီအျဖစ္ျမန္မာမႈျပဳခဲ႔ၾကသည္။ ပိဋကတ္သံုးပံုေစာင္႔သူအျဖစ္
ဖန္တီးခဲ႔ၾကသည္။ ဤသုိ႔ျဖင္႔ သ သူရသြတိသည္ ပုဂံေခတ္ ကတည္းကပင္ အတြင္း(၃၇)
မင္းစာရင္း၀င္ ျဖစ္လာခဲ႔ရေပသည္။
နတ္သမီးကိုးကြယ္မႈအစဥ္အလာကို အိႏၵိယသားတို႔သည္ ေ၀ဒေခတ္မတိုင္မီက ကမၻာ
ဦးစိုက္ပ်ိဳးေရးသမားမ်ား ဘ၀ကတည္းကလက္ခံက်င္႔သံုးခဲ႔ၾကသည္။
ယခုေခတ္ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္
႐ွိ အိႏၵဳျမစ္၀ွမ္းတြင္ခရစ္ၾကိဳႏွစ္ ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ခန္႔က
ထြန္းကားခဲ႔ေသာအိႏၵဳျမစ္၀ွမ္း ယဥ္ေက်းမႈေခတ္ကတည္းက ကိုးကြယ္ခဲ႔ၾကသည္႔
ေၾကးသြန္းနတ္သမီး႐ုပ္ထုမ်ားကို ေ႐ွး ေဟာင္းသုေတသီတို႔ ေတြ႔႐ွိၾကရသည္။
ထိုနတ္သမီး ႐ုပ္ထုတို႔ကို အိႏၵိဳ ျမစ္၀ွမ္းသားတို႔က မည္သုိ႔ေခၚေ၀ၚခဲ႔သည္ကို
အတိအက် မသိရေသာ္လည္း၊ သုေတသီမ်ားကမူ မိခင္နတ္သမီး ဟုလည္းေကာင္း၊
႐ြာ႐ွင္နတ္သမီး  ဟု လည္းေကာင္း၊ မယ္ေတာ္ႀကီး  ဟု လည္းေကာင္း ေခၚေ၀ၚ ထားသည္။
အိႏၵဳျမစ္၀ွမ္း ယဥ္ေက်းမႈေခတ္ကတည္းက နတ္သမီးကိုးကြယ္မႈကို လက္ခံခဲ႔ေသာ
အိႏၵိယသားတို႔သည္ ေ၀ဒေခတ္၌လည္းအလားတူနတ္သမီး ကိုးကြယ္မႈကိုလက္ခံက်င္႔သံုးခဲ႔ၾက
သည္။ ေ၀ဒေခတ္အေတြးအေခၚ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ျဗာဟၼဏ၀ါဒဟု ေခၚေ၀ၚ ထားရာ ျဗာဟၼဏ
၀ါဒ၌လည္း နတ္သမီးမ်ားကို ဆက္လက္ကိုးကြယ္ခဲ႔ၾကသည္။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာ သာ၌မူ
ဖန္ဆင္း႐ွင္ျဗဟၼာ ကိုပယ္ၿပီးျဖစ္ရာ ျဗဟၼာ၏ ၾကင္ရာေတာ္နတ္သမီးႏွင္႔ တကြအျခား
နတ္သမီးမ်ား၊ ႏတ္ဘုရား မ်ားကိုကိုးကြယ္ရန္မလိုေတာ႔ေခ်။
သူဂၤမင္းဆက္၊ ကုသွ်န္ မင္းဆက္တို႕လက္ထက္ေရာက္ေသာအခါ ျဗဟၼဏ၀ါဒ ျပန္
လည္အားေကာင္းလာၿပီး၊ ဗုဒၶဘာသာကို ႏွိမ္နင္းလာသည္။ ထိုအခါမိမိတို႔ရပ္တည္ေရးအတြက္
ဗုဒၶဘာသာအေတြးအျမင္ က်င္႔စဥ္မ်ားကို ျဗာဟၼဏတို႔အလိုက်ျဖစ္ေစရန္
ေျပာင္းလဲက်င္႔သံုးခဲ႔ ၾကရသည္။ ထိုသို႔က်င္႔သံုးရာမွေပၚေပါက္လာေသာ
မဟာယာနဗုဒၼဘာသာ၌မူ၊ နတ္ဘုရားအ မ်ိဳးမ်ိဳးကိုပါ လက္ခံကိုးကြယ္လာခဲ႔သည္။
အိႏၵိယမွ ဗုဒၼဘာသာတႏၲရ၀ါဒီတို႔သည္ ဘေဂၤါျပည္နယ္မွတစ္ဆင္႔ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံ
သို႔ သေရေခတၲရာေခတ္ကပင္ ၀င္ေရာက္ေျခကုပ္ယူခဲ႔ၾကသည္။ ထိုသုိ႔ေျခကုပ္ယူခဲ႔ေၾကာင္း
သေရေခတၲရာၿမိဳ႔ေဟာင္း(ေမွာ္ဇာ)မွတူးေဖာ္ေတြ႔ရွိရေသာ ဘုရားေလာင္းပံုပါ႐ွိေသာ
အုတ္ခြက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ေ႐ွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ားကသက္ေသ ခံေနေပသည္။
တႏၲရ၀ါဒီတို႔၏ အေတြး အေခၚမ်ားႏွင္႔က်င္႔စဥ္မ်ားသည္ ပုဂံေခတ္တြင္လည္း
တြင္က်ယ္ေလရာ၊ အေနာ္ရထာမင္းက သာသနာသန္႔ရွင္း၊ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၼဘာသာထြန္းကားေရး
ျပဳလုပ္ေသာအခါ၊ အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေဆာင္ကာ တိမ္းေ႐ွာင္ထြက္သြားခဲ႔ၾကသည္။ ထိုသို႔
တိမ္းေ႐ွာင္ထြက္သြားၾကရာ၌ သူရႆတီ သည္ တိမ္းျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္ မသြားဘဲ၊
ေ႐ႊစည္းခံုတံတိုင္းအတြင္း၌ ပံုေတာ္ႏွင္႔တကြေနရာရ သြားခဲ႔သည္။
အိႏၵိယသားတို႔သည္ နတ္သမီးမ်ားကိုပထ၀ီမာတာ (ေျမေစာင္႔မယ္ေတာ္)၊ မဟာမာတာ
(မယ္ေတာ္ႀကီး)စသည္ျဖင္႔ သံုးႏႈန္းေခၚေ၀ၚခဲ႔ၾကသည္။ ထိုအေခၚအေ၀ၚမ်ားကိုလိုက္၍
ျမန္မာတို႔ သည္ယခုအခါ မယ္ေတာ္၊ မယ္ေတာ္ႀကီး စသည္ျဖင္႔သံုးႏွဳန္းေနၾကသည္။ ဤသို႔
သံုးႏႈန္းၾက ပါက သူရႆတီသည္ ေ႐ွးဦးမယ္ေတာ္ႀကီး တစ္ဦးျဖစ္သည္ဟု ဆိုရေပမည္။
အတြင္း(၃၇) မင္း အမွတ္စဥ္(၈) တြင္ေဖာ္ျပထားသည္႔ စဏီနတ္သမီးမွာလည္း
သူရႆတီကဲ႔သို႔ပင္ ျမန္မာတို႔ ေ႐ွးဦးလက္ခံခဲ႔ေသာ မယ္ေတာ္ႀကီးတစ္ပါးျဖစ္သည္။

*သုညကို စတင္ေပၚေပါက္လာပံု*

လူသားတို႕ရဲ႕ အၾကီးက်ယ္ဆံုး တီထြင္မွဳဟာ သုညျဖစ္တယ္လို႕ ထင္ျမင္ယူဆၾကပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ...သုညရဲ႕ အကူအညီေၾကာင့္သာ အဆင္ျမင့္ သခ်ၤာေတြ
တိုးတက္ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ခဲ့လို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ သုညကို စတင္တီထြင္သူေတြဟာ အိႏၵိယျပည္က
ဟိႏၵဴေတြျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႕ ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။ အဲဒီတီထြင္မွဳကို အာရပ္ကုန္သည္ေတြက
ဥေရာပတိုက္သို႕ ယူေဆာင္လာၾကတယ္။ ဟိႏၵဴအာရပ္စနစ္လို႕ သိရွိေခၚေ၀ၚၾကတယ္။
အဲဒီစနစ္မွာ အေရအတြက္အားလံုးကို ဂဏန္းကိုးလံုးနဲ႕ ေရးၾကတယ္။ ဆိုလိုတာက
တစ္ကေနကိုးထိ ဂဏန္းကိုးလံုးအနက္ တစ္ခုခုနဲ႕ သုညကို တြဲဖက္ေရးသားတာပါ။
(ဂဏန္းတစ္လံုးစီကို) ေရးတဲ့ေနရာအေနအထားေပၚမူတည္ၿပီးေတာ့ အဲဒီဂဏန္းတစ္လံုးစီမွာ
တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ (ခု၊ ဆယ္၊ ရာ၊ ေထာင္ စတဲ့ေနရာ အေနအထားေပၚမူတည္ၿပီး 
အဲဒီကိန္းဂဏန္းရဲ႕ တန္ဖိုးကို သတ္မွတ္ပါတယ္)။ ေရာမလူမ်ိဳးေတြရဲ႕
ေရတြက္ပံုစနစ္မွာ သူညမပါပါဘူး၊ သုညကို တီထြင္မွဳက ဒႆမေနရာကို ေဖာ္ျပဖို႕အတြက္
အသံုးျပဳရတဲ့ စာလံုးေတြ၊ စာေတြကို ဖယ္ထုတ္ႏိုင္တယ္။ အေရအတြက္တစ္ခုမွာ
သူရဲ႕တန္ဖိုးကို ျပဖို႕အတြက္ (ျပခ်င္တဲ့) ကိန္းဂဏန္းရဲ႕ ေနရာကို အသံုးျပဳဖို႕
ျဖစ္ပါတယ္။

*သဒၵါ ကို ဘာေၾကာင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႕ သိကၽြမ္းနားလည္ရမွာလဲ...?*

သဒၵါဆိုတာ... ဘာသာစကားရဲ႕ အသံုးအႏွံဳးနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံုတို႕ကို ေလ့လာတဲ့
အတတ္ပညာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ စကားေျပာတဲ့အခါမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္..
စာေရးတဲ့အခါမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မွန္ကန္ၿပီး နည္းလမ္းက်မွဳေတြရွိေအာင္၊ သဒၵါက
သင္ျပလမ္းညႊန္ေပးတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ထံုးတမ္းနည္းလမ္းက်မွဳေတြ
လိုအပ္တယ္ဆိုတာကိုလည္း ရွင္းျပေပးတယ္။ သဒၵါေလ့လာမွဳက ဘာသာစကားကို
တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစတယ္။ ပိုၿပီး ထိထိမိမိ၊ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း၊ ပီပီျပင္ျပင္၊
တိတိက်က် ျဖစ္ေစတယ္။ စိတ္ပါ၀င္စားလာေစတယ္၊ အေျခခံသဒၵါစည္းမ်ဥ္းေတြကေတာ့
ဘာသာစကားေတြ ကြဲျပားတာနဲ႕အမွ် စည္းမ်ဥ္းေတြကလည္း ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။
လူေတြရဲ႕လိုအင္..လူေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ေျပာင္းလဲသြားရင္ သဒၵါကလည္း
ေျပာင္းလဲသြားပါတယ္။ ဘာသာစကားတစ္ခုရဲ႕ စကားေတြကို အမ်ိဳးအစား
ရွစ္မ်ိဳးပိုင္းျခားထားပါတယ္။ ၀ါစကၤရွစ္မ်ိဳးလို႕ေခၚတာေပါ့။ သူတို႕ေတြကေတာ့
"နာမ္၊ နာမ္စား၊ ၾကိယာ၊ ၾကိယာ၀ိေသသန၊ ၀ိဘတ္(ဦးစီးပုဒ္)၊ သမၺႏၵၶ (အဆက္ပုဒ္)နဲ႕
အာေမဋိတ္" တို႕ ျဖစ္ၾကပါတယ္။